خلاصه کتاب قورباغه را قورت بده


...
شما فقط به یک طریق می توانید وقت و زندگی خود را تحت کنترل درآورید و آن هم تغییر دادن روش فکر کردن، کار کردن و نحوه روبرو شدن با سیل بی پایان کارهایی است که هر روز بر سرتان می ریزد. عصر حاضر برای زندگی کردن دوران فوق العاده ای است. در هیچ زمانی تا این حد امکانات و فرصتهای گوناگون برای دستیابی به بیشترین اهداف وجود نداشته است. مطالبی که در این کتاب مطرح می شود بسته به میزان دانش و تجربه شما برایتان آشنا به نظر خواهد رسید. این کتاب مطالب مورد نظر را به سطح بالاتری از آگاهی شما منتقل خواهد کرد. با یادگرفتن این روش ها و تکنیک ها و بکارگیری مداوم آنها تا جایی که تبدیل به عادت شوند، می توانید جریان زندگی خود را به نحوی بسیار مثبت تغییر دهید.
از قدیم گفته اند: “اگر اولین کاری که باید هر روز انجام بدهی این باشد که قورباغه زنده ای را قورت بدهی، در بقیه روز خیالت راحت خواهد بود که سخت ترین و بدترین اتفاقی را که ممکن است در تمام روز برایت پیش بیاید را پشت سر گذاشته ای”. قورباغه شما در واقع بزرگترین و مهمترین کاری است که باید انجام بدهید. همان کاری که اگر الان فکری به حالش نکنید به احتمال زیاد همینطور برای انجام آن تنبلی خواهید کرد. ضمنا کار مورد نظر همان کاری است که انجام آن در حال حاضر می تواند بیشترین تاثیر مثبت را در زندگی شما بگذارد.
کتاب قورباغه را قورت بده، 21 روش عالی غلبه بر تنبلی و انجام بیشترین کار در کمترین زمان را به شما نشان می دهد:

1- سفره را بچینید:

دقیقا تصمیم بگیرید که چه می خواهید. روشن بودن در این مورد یک شرط اساسی است. پیش از شروع کار، هدف ها و تصمیم هایتان را بنویسید.

2- برای هر روز از روز قبل برنامه ریزی کنید: 

برنامه هایتان را روی کاغذ بیارید. به ازای هر دقیقه ای که صرف برنامه ریزی میکنید، به هنگام اجرای آن پنج یا شش دقیقه در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد.
3- قانون 80/20 را در همه امور بکار بگیرید:
80 درصد از دستاوردهای اتان نتیجه 20 درصد از فعالیت شماست. همواره تلاش خود را روی این 20 درصد متمرکز کنید.
4- پیامد کارها را در نظر داشته باشید:
مهمترین و ضروری ترین کارهای شما آنهایی هستند که می توانند بیشترین تاثیر را چه مثبت و چه منفی روی کار و زندگی شما بگذارند. به جای تمرکز روی سایر کارها، تمام توجهتان را معطوف به این نوع کارها کنید.
5- روش الف ب پ ت ث را مدام بکار بگیرید:
قبل از شروع لیستی از کارهایتان تهیه کنید و سپس آنها را از نظر ارزش و ضروریت اولویت بندی کنید تا مطمئن شوید که همیشه در حال انجام مهمترین کارهایتان هستید.
6- روی اهداف اصلی تمرکز کنید:
نتایجی را که باید قطعا از کارتان بدست آورید تا بتوانید بگویید که به خوبی از عهده کار برآمده اید مشخص کنید و در تمام مدت قاطعانه به دنبال بدست آوردن آنها باشید.
7- به قانون تشخیص ضرورت عمل کنید:
هیچ وقت برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد، اما همیشه برای انجام مهمترین کارها وقت کافی هست.
8- پیش از شروع مقدمات کار را کاملا فراهم کنید:
آمادگی تمام و کمال قبل از شروع کار مانع عملکرد ضعیف می شود.
9- همیشه یک شاگرد باقی بمانید:
هر چه در ارتباط با کارهای ضروری و مهم اتان دانش و مهارت بیشتری به دست آورید، می توانید سریع تر آنها را شروع و زودتر به اتمام برسانید.
10- استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید:
دقیقا مشخص کنید چه کاری است که در حال حاضر خیلی خوب انجام می دهید یا در آینده می توانید خیلی خوب انجام دهید. سپس تمام توان خود را در انجان آن بکار بگیرید.
11- محدودیت های اصلی خود را مشخص کنید:
محدودیت ها و یا عوامل بازدارنده درونی و بیرونی خود را مشخص کنید، عواملی که سرعت شما را در دستیابی به مهمترین هدفهایتان تعیین می کنند. سپس تمرکزتان را به از بین بردن این محدودیتها معطوف کنید.
12- هر بار یک بشکه به جلو بروید:
اگر کارها را مرحله به مرحله انجام دهید، می توانید بزرگترین و پیچیده ترین کارها را به انجام برسانید.
13- خودتان را تحت فشار بگذارید:
تصور کنید که یکماه دیگر باید شهر را ترک کنید. طوری کار کنید که گویا مجبور هستید قبل از ترک شهر تمام کارهای اصلی اتان را به اتمام برسانید.
14- قدرت های فردی خود را به حداکثر برسانید:
اوقاتی از روز را که از نظر ذهنی و جسمی کارایی بیشتری دارید مشخص کنید و مهمترین و ضروری ترین کارهایتان را در این اوقات انجام دهید. به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید.
15- خودتان را به فعالیت ترغیب کنید:
خودتان مشوق خودتان باشید. در هر شرایط یا موقعیتی به دنبال کسب نتایج خوب باشید. به جای تمرکز بر مشکلات به دنبال راه حل بگردید. همواره فردی خوش بین و سازنده باشید.
16- روش تنبلی سازنده را تمرین کنید:
هیچ کس نمی تواند همه کارها را انجام دهد. بنابراین باید یاد بگیرید که از روی عمد در انجام برخی از کارهایی که از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار هستند، تنبلی کنید. با این کار خواهید توانست وقت کافی برای معدود کارهایی که واقعا مهم هستند، ایجاد کنید.
17- اول سخت ترین کار را انجام دهید:
روزتان را با سخت ترین کار آغاز کنید، کاری که می تواند بزرگترین تاثیر را بر خودتان و حرفه اتان بگذارد و تا وقتی که آن را تمام نکرده اید دست از کار نکشید.
18- کار را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید:
کارهای بزرگ و پیچیده را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و سپس هر بار یک قسمت از کار را شروع کنید و به اتمام برسانید.
19- وقت بیشتری ایجاد کنید:
برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که به صورت طولانی هر روز وقت کافی برای تمرکز کامل روی کارهای مهم و اصلی داشته باشید.
20- سرعت انجام کار را افزایش دهید:
عادت کنید که کارهای اصلی خود را سریع تر انجام دهید. به عنوان فردی که کارها را سریع و دقیق انجام می دهد، مشهور شوید.
21- هر بار یک کار مهم انجام دهید:
کارهای ضروری اتان را دقیقا مشخص کنید. سریعا کار را شروع کنید و سپس بدون توقف تا اتمام 100 دصد کار پیش بروید. این رمز واقعی افزایش کارایی و بهره وردی فردی است.
اراده کنید که هر روز این اصول 21 گانه را تمرین کنید تا جزئی از عادتهای شما شوند. با ایجاد این عادتهای مدیریت فردی و تبدیل آنها به بخشی از ویژگی های شخصیت خود آینده اتان را تضمین کنید.
فقط کافی است این کار را انجام دهید: قورباغه را قورت بدهید!
برگرفته از کتاب “قورباغه را قورت بده” ترجمه اشرف رحمانی و کوروش طارمی انتشارات راشین